Ho Chi Minh, Mui Ne, Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Sanne Kleijn - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh, Mui Ne, Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Sanne Kleijn - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh, Mui Ne, Da Lat

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 December 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Hee allemaal! Hier is weer een nieuw reisverslag, deze keer vanuit Da Lat, Vietnam! Stan en ik zijn een klein weekje geleden begonnen aan onze reis door Zuid-Oost Azië (Vietnam, Laos, Cambodja en Noord-Thailand) en hebben al weer een hoop meegemaakt! Aangezien we hier zo veel doen, is het mijn bedoeling om elke week een verslagje te schrijven. Hopelijk hou ik dat vol ;) Voor nu een overzichtje van de eerste 6 dagen!

27 November - dag 1: Aankomst en War Remnants museum (HCMC)
We vlogen op de 26e vanuit Sydney naar Kuala Lumpur, waar we aankwamen midden in de nacht en moesten wachten tot de volgende ochtend op de volgende vlucht. We hebben hier op de grond bij een stopcontact geslapen voor een winkel (die 's ochtends ineens open ging haha) en voor het eerst kennis gemaakt met de goedkope prijzen in Azië: zelfs op het vliegveld konden we voor €3.50 noodles eten. Zodra we aankwamen in Saigon/Ho Chi Minh City (HCMC) ondervonden we ook meteen het weer hier: snikheet (+/- 34 graden) en verschrikkelijk benauwd. Na een eerste Vietnamese lunch (noodles) gingen we op pad naar het War Remnants museum, waar we uitgebreid hebben kunnen leren over de Vietnamese Oorlog. De avond eindigde zoals bijna elke avond tot nu toe met biertjes en heerlijk Vietnamees eten; het is hier spotgoedkoop!

28 November - dag 2: Cao Dai tempel & Cu Chi tunnels (HCMC)
De tweede dag mochten we meteen vroeg op werden om 7.20 opgehaald bij ons hotel om een tour te doen langs de Cao Dai tempel, waar men de lokale religie Caodaisme eert. Over het algemeen is Vietnam niet religieus, maar er is wat Buddhisme, Katholicisme en deze lokale religie te vinden. In deze tempel hebben we een ceremonie mogen bijwonen, deze duurt zo'n 20 minuten en houden ze maarliefst vier(!) keer per dag, om 12 's nachts, 6 's ochtends, 12 's middags en 6 's avonds. Ze komen dus niet eens aan hun 8 uur slaap per dag ;)
Ook ging de tour langs de Cu Chi tunnels, waar we nog meer over de Vietnamese oorlog leerden. Dit was erg indrukwekkend! De gids vertelde een hoop over hoe de tunnels werden gebruikt, en alle slimme trucjes die de Vietnamezen in de oorlog hebben gebruikt. Bij deze tunnels hebben Stan en ik ook een karabijn geschoten! Dit was de enige plek in Vietnam waar je nog oude wapens met echte kogels kan schieten: heel gaaf om eens te doen!
Die avond sliepen we in een ander hotel, midden in de backpackers area: hier zag je ineens een heel andere kant van Vietnam. De hoofdstraat zal vol westerse restaurants en clubs inclusief schaars geklede Vietnamese dames en happy hours om toeristen te trekken. Hier hebben we in de avond nog een biertje gedronken op een rooftop bar :)

29&30 November - dag 3 & 4: Mekong Delta
De volgende ochtend mochten we wederom vroeg op voor een tweedaagse tour door de Mekong Delta, een rivierengebied ten Zuiden van HCMC. Hier hebben we echt te veel gedaan om op te noemen. Een korte opsomming: we zijn langs een pagode geweest, met een bootje naar een eiland, daar op verschillende plekken lokale thee en lekkernijen geproefd (onder "genot" van Vietnamese volksmuziek), we hebben een python om onze nek gehad, op een mini roeibootje door een riviertje gevaren, een nieuw fruit geproefd die volgens google translate "left breast milk" heet :p, in een paard en wagen gereden, uitleg gekregen in een kokosnoot fabriek en rijstnoedels fabriek, naar night markets in Can Tho, floating markets gezien, meer slangen vastgehouden en gechillt met mensen uit Londen en Spanje :)

1 December - dag 5: Open Bus ticket & Mui Ne
Hier besloten we wat rustiger aan te doen nadat we een vliegende start hadden gemaakt. We sliepen uit en namen om 12.30 de bus naar Mui Ne, een klein stadje aan de kust. De avond ervoor besloten we hoe we het vervoer gingen aanpakken: we hebben een open busticket gekocht waarmee we het hele land door kunnen reizen (HCMC tot Hanoi), onderweg kunnen stoppen in de plaatsen Mui Ne, Da Laat, Nha Trang, Hoi An en Hué, en overal zo lang kunnen blijven als we willen. Ideaal!
Mui Ne is een bijzonder dorpje, ik ben er nog steeds niet over uit of dat positief of negatief is. Misschien speelde het mee dat het verschrikkelijk regende toen we aankwamen. Er is een typhoon geweest en heel mid en zuid Vietnam zit in de nasleep; het is droogseizoen maar het komt met vlagen (soms hele dagen) met bakken uit de lucht. Het dorpje zelf is prima, aan de kust, alleen het is een upcoming resort paradijs, inclusief héél véél Russen. Wel is er het een en ander te zien. Oja! En deze avond is Stan naar de kapper geweest! Hij moest al erg lang, maar het is hier natuurlijk veel goedkoper dan in Australië. Wel spannend (ze spreken amper Engels), maar het is gelukkig goed gegaan. Wel een bijzondere ervaring ;)

2 December - dag 6: Zand duinen, boete & fairy stream
Vandaag hadden we geluk, het bleef droog! (Ondanks dat er regen was voorspeld). Dat hebben we wel nu al geleerd: weersvooruitzichten kan je echt niet van op aan. We hadden een scooter gehuurd om naar de witte en rode zandduinen te rijden: bijzonder om eens gezien te hebben, het is net alsof je ineens in de Sahara staat! Wat wel iets minder was: we hebben onze eerste boete gehad. Dit was volkomen onnodig, een dikke scam, maar we konden er helaas niks aan doen. We zouden "te hard hebben gereden" (we reden 50 waar je 60 mag maar volgens meneer reden we 58 -geen idee waar hij dat getal vandaan toverde, ze hebben geen meters oid- en viel de weg ineens binnen de bebouwde kom ipv buiten dus zou je maar 40 mogen ipv 60) Dat grapje kostte ons 1.5 miljoen dong, omgerekend €60. Of we dat even terplekke konden afrekenen, en we kregen geen bonnetje. We mochten wel verder rijden en zouden volgens hem niet meer worden aangehouden, maar we hadden natuurlijk geen bewijs... De terugweg zijn we dus maar flink omgereden om hen te mijden.
Die middag maakte wel veel goed: we hebben een wandeling gemaakt door de fairy stream, een klein riviertje langs grote rode en witte (zand)rotsen. Hier hebben we onze eerste kokosnoot gedronken op een terrasje in het riviertje: heerlijk!

3 December - dag 7: Dalat, Crazy House
Om 7.30 's ochtends namen we de volgende bus, van Mui Ne naar Da Lat. Dit stadje ligt wat meer in de bergen en is dus ook een stukje koeler. Overdag is het lekker (26 graden en niet zo benauwd), maar 's nachts koelt het hier flink af. De middag hebben we rustig aan gedaan: we zijn enkel naar de Crazy House geweest, een gek huis/hotel van een architect, die telkens een stukje erbij bouwt. Het is bizar; het is een soort park waarin bomen zijn nagemaakt en een rare wereld met bijvoorbeeld een spinnenwebbentuin. Bekijk zeker de foto's even!
Nu zitten we te kaarten in een chill hostel, met veel backpackers, waar we met z'n allen gaan eten vanavond: heel erg gezellig en we leren hier veel meer anderen kennen dan in HCMC of Mui Ne.

Een paar andere leuke weetjes:
- Ze eten hier overal koriander in en op. Stan en ik lusten geen koriander. Probeer ze dat maar eens duidelijk te maken... Overigens schijnt dat ze ook niet snappen dat je dat niet op je broodje zou willen (dat lust toch iedereen?!): we plukken het dus maar overal tussenuit ;)
- OVERAL zijn scooters! In HCMC hebben ze zelfs hun eigen rijstrook ;)
- Vietnamese koffie is niet te drinken. Het is erg sterk en ontzettend zoet!
- Voor €0.50 heb je een halve liter bier, voor een avondmaaltijd betaal je tussen de €0.80 en €2 en voor €5 pp per nacht heb je een kamer met airco, wifi en eigen badkamer!

Een lang verhaal deze keer, maar we hebben een hoop meegemaakt in korte tijd! Het volgende verslag zal ik wat beknopter zijn ;)
Veel liefs vanuit Da Lat!

• 03 December 2016 - 22:00

Theo De Kleijn:

Wat een mooi verhaal van een prachtige reis die jullie maken. Goede reis weer verder!

• 03 December 2016 - 23:24

Carla:

Wat een prachtige reis met zoveel mooie dingen te zien, super!! Geniet nog maar mooi van deze geweldige belevenis.
    Liefs Carla

• 04 December 2016 - 12:17

Johan Burgers:

Prachtige belevenissen. Geniet er maar lekker van. Liefs Johan. Wat zal dat straks afkikken zijn als jullie weer moeten studeren en werken.