Spring Break! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sanne Kleijn - WaarBenJij.nu Spring Break! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sanne Kleijn - WaarBenJij.nu

Spring Break!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Oktober 2016 | Australië, Airlie Beach

Hee allemaal!
Hier is dan eindelijk mijn langverwachte reisverslag over Spring Break! Twaalf dagen met de mooiste hoogtepunten langs de Oostkust van Australië, wat een prachtreis! Ik ga proberen om een zo beknopt mogelijk verslag te geven van alles wat we tijdens onze vakantie hebben meegemaakt, maar het is niet helemaal gelukt: er is veeeel te veel wat ik vertellen wil ;) Enjoy!

Airlie Beach
Vrijdag 23 september vlogen we met z'n zessen naar Airlie Beach: Marthe (uit Noorwegen), Gloria (uit Zwitserland, tevens huisgenootje), Pien (uit Nederland), Anne (uit Duitsland, studeert in Maastricht), Stan en ik! Meteen zodra we daar aankwamen kwam onze eerste verbazing al. Op de kaart is Airlie Beach een klein dorpje, niet veel bijzonders. In het echt? Een extreem toeristische kustplek, volledig vol backpacker hostels, cafés, barren en clubs; alsof je in Albufeira staat! We vonden die avond dan ook al snel een leuk terras met live muziek waar we voor.... hou je vast... $9 een hele kan bier/cider kon bestellen!! Even ter vergelijking: normaal gesproken betaal je in een bar/club $6-9 voor één biertje. Zelfs in de winkel betaal je $18 voor een sixpack bier. Hier hebben we dan ook even flink gebruik van gemaakt de eerste dagen! Ook ons hostel was geweldig: het bleek een gigantisch park met huisjes te zijn, vol backpackende studenten. Ook bleek er die zondag een Spring Break party te zijn aan het zwembad in het park. Heel erg leuk!

Whitsunday Islands
Het was in Airlie Beach overigens verschrikkelijk warm (benauwd warm, +/- 30 graden en volle zon), maar daar hadden we niet zo'n last van aangezien we de volle twee dagen dat we daar waren op boten hebben doorgebracht. De eerste dag mochten we namelijk om 6.15u opstaan om naar de Port van Airlie Beach te lopen: de plek waarvandaan alle boten vertrekken in de richting van de toeristische hoogtepunten in de buurt. We gingen namelijk een tour maken langs de whitsunday islands op een Camira! Heerlijk relaxen in de zon voor 10 uur, genietend van prachtig uitzicht, en inclusief een BBQ en onbeperkt zuips (koffie/thee, fris, bier en wijn). Een paar leuke details: de boot "leider" Jim was ontzettend grappig; zo liep hij langs alle groepjes in het begin om te vragen waar iedereen vandaan kwam. Was er eerst een groep Britse jongeren, toen kwam hij bij ons en aangezien wij uit verschillende landen kwamen was "Europe" het makkelijkste antwoord. Vanaf dat moment was het volgens Jim dan ook Brexit vs. Europe hier op de boot. Ook was het de verjaardag van een Britse vrouw die 30 was geworden. Het gevolg: 3 dronken Britse dames met de slappe lach en moeite met het rondlopen op een bewegende boot.
Overigens was het niet alleen liggen op de boot: na een poosje varen hebben we een stop gemaakt om te gaan snorkelen(!) en we zijn uitgestapt bij Whitehaven Beach, een van de mooiste en bekendste stranden op de Whitsunday Islands, om daar voor 1,5 uur te genieten van het prachtige uitzicht, te voetballen op het witste zand wat je ooit zal zien en te zwemmen in zeewater van rond de 26 graden!

Great Barrief Reef
De dag erna wederom om 6.15 op, deze keer om een tour naar de Great Barrief Reef te doen! Dit was een meer toeristische boot, die ons naar een platform midden in de Reef bracht. Hier hadden we een paar uur de tijd om zo vaak te snorkelen als we wilden, uitgebreid te lunchen en een rondje te varen met een semi-onderzeeër, vanuit waar je de Reef door ramen kon bekijken. We hebben dan ook gezwommen met gi-gan-tische vissen (Google: Humphead Wrasse!) en groepen visjes van zo'n honderd bij elkaar. Daarnaast hebben we een zeeschildpad gezien én we hebben een white tip haai gespot vanuit de semi-onderzeeër! Echt een geweldige dag!

We sloten die dag af met een bbq langs het strand: gratis, want we waren de avond ervoor zowaar een andere student van de UNSW tegengekomen (uit Maastricht), die net klaar was met barbecueën: ze hadden veel vlees over wat wij mochten hebben!

Fraser Island
De dag erna begon onze road trip! We hebben onze camper opgehaald om in twee dagen naar Hervey Bay te rijden, vanuit waar je met de boot naar Fraser Island kan. We zijn voor twee volle dagen op Fraser Island geweest, dit vond ik de geweldigste ervaring ooit! Het is een ontzettend groot zandeiland, met in het midden een tropisch regenwoud, en zoetwater(!) rivieren en meren. Het eiland is volledig beschermd. Dat wil zeggen dat er strikte regels zijn: je mag niet zomaar in de natuur shampoo/afwasmiddel gebruiken of toiletteren. Je moet het namelijk begraven zodat het door het zand gefilterd kan worden. Ook mag je natuurlijk geen afval laten liggen, maar prullenbakken waren ook onvindbaar. We hebben al ons afval dan ook twee volle dagen in tasjes achterin de auto moeten houden. Ook moet je rekening houden met eb/vloed. Er zijn namelijk geen wegen, alleen smalle zandpaadjes door het midden van het eiland, en stranden waar je over kan rijden. Maar stranden kunnen flink smal worden als het water hoog staat: je kan dan ook 2 uur voor en na vloed niet over het strand rijden. Je moet dus zorgen dat je dan ergens bent aangekomen waar je zijn wilt. Kamperen mag bijna overal langs het strand. Maar wederom: je hebt dus geen voorzieningen, alleen echt natuur. Vers drinkwater is schaars, en eten/drinken en benzine is enkel te vinden bij tankstations, die vaak wel op een halfuur rijden liggen.

Om op Fraser Island rond te rijden, heb je dus een 4WD nodig, die we voor twee dagen gehuurd hadden. Voor Stan en Anne de eerste keer terreinrijden, en dan ook nog met "speciale" omstandigheden zoals diep zand en zeewater wat je moet ontwijken. We hebben dan ook nog wat probleempjes gehad onderweg: de eerste dag hadden we heel veel moeite met rijden over het strand. Iedereen scheurde ons voorbij en wij waren alleen maar aan het slibben. De maximum snelheid op het strand is 60km/u maar wij konden nauwelijks 35 aantikken. Vervolgens hadden we een mooie kampeerplek gevonden ergens achter een duin, dus wij willen dat mini heuveltje over: LUKT NIET! We zaten muurvast. Stukje achteruit, in low gear, 3e versnelling, en nóg kwamen we de heuvel niet op. Dus wij mensen aanhouden, bleek dat we een cruciaal detail van de uitleg helemaal vergeten waren: banden spanning verlagen! Dat ging natuurlijk ook nog mis: we snapten niet goed hoe het metertje werkte. We moesten van 26/30 terug naar 18, maar één van de banden zat op dat moment nog maar 10 in..... We konden hem natuurlijk ook niet meer opvullen, want het dichtsbijzijnde tankstation was 10km verderop en het was al vloed en de zon ging onder. Heel rustig zijn we toen het heuveltje over gereden (we hadden toen namelijk bizar veel grip. Toen snapten we waarom andere auto's zo veel minder moeite hadden dan wij...) waar onze redding was: buren met een professioneel tentenkamp -zelfs zonnepanelen!- en natuurlijk ook iets om onze band weer op te pompen (en een bbq om onze hamburgers op te bakken, we hadden het namelijk niet gehaald om tot aan de bbq plek te komen). Heerlijk hebben we daar gekampeerd! Volledig in de natuur, aan het strand, en een opgaande zon waarvoor we om 5.30 waren opgestaan. Wonderschoon.

Natuurlijk waren er ook nog bezienswaardigheden op dit eiland:
- Lake McKenzie: een prachtig zoetwater(!) meer midden op het eiland, met wederom spierwit zand en helder blauw water
- Eli Creek: een riviertje midden door het regenwoud, die richting de zee stroomt. Hier was een pad aangelegd waar je achterin het water in kan stappen en helemaal met de stroming mee kan zwemmen/glijden/lopen richting de zee. Echt een heel aparte sfeer!
- Maheno shipwreck: de meest bekende bezienswaardigheid van Fraser Island
- Champagne pools: rotsen die een soort zwembad hebben gevormd in de zee
En we hebben wilde dingo's (honden) gezien, dolfijnen die naast ons zwommen op de ferry, en springende walvissen!
Ik weet dan ook zeker dat ik terug kom naar Fraser Island! En dan voor minimaal 5 dagen om echt het hele eiland te kunnen verkennen. Hier ben ik nog niet klaar mee!

De rest van het verslag zal ik proberen wat in te korten haha, dit waren namelijk wel de bijzonderste hoogtepunten.

De dagen erna hebben we veel gereden, en elke dag zijn we wel een mooi strand tegengekomen waar we lekker hebben liggen zonnen (o.a. Sunshine Coast) en hebben gebodyboard in de zee (die hadden we meegenomen vanuit thuis!).

Brisbane
De volgende stop was Brisbane, waar we een volle dag voor hadden uitgetrokken. Echter waren we om kwart over elf al wel klaar met de stad: er was erg weinig te zien en te doen. Voor ons dus ook het perfecte moment om de bus te nemen naar Lone Pine Koala Sanctuary om KOALA'S TE KNUFFELEN!! Dit stond al op ons lijstje (en met name die van Stan) om in Australië te gaan doen, nog ver voordat we hoorden dat we echt op uitwisseling mochten. We moésten en zouden dan ook koala's vasthouden voor we weggingen, en aangezien dat in de staat NSW verboden was, was hier in Brisbane de enige plek waar het kon. Dit was wederom echt heel bijzonder!

Via een hoofdweg midden door het centrum van Brisbane, zijn we doorgereden naar Gold Coast. Vanaf hier heb ik ook gedeeltes in de campervan gereden, en 'm na één uur rijden zelfs achteruit, in één keer, ingeparkeerd. Dat voelde toch wel goed ;) En na wederom een strand-stop, zijn we meer landinwaarts gereden, op weg naar Nimbin, een hippie dorpje. Hier zaten we ineens in een heel ander landschap: heuvelachtig, veel bomen en slingerweggetjes door "bergen". De natuur hier deed me erg denken aan de treinreis Kandy-Ella in Sri Lanka, voor de mensen die daar zijn geweest. Op weg hierheen hebben we ook onze eerste snake encounter gehad. We reden achter een andere auto over die slinger weggetjes, en op een gegeven moment leek het alsof er een flink stuk rubber op de weg lag (iedereen laat hier z'n kapotte autobanden liggen, heel gek). Maar toen we dichterbij kwamen, reed de auto voor ons eroverheen: beide uiteinden van het lange stuk "rubber" begonnen wild in het rond te zwaaien, de lucht in springend. Vanaf dat moment hadden we door dat het een gigantische slang was! Terwijl ik m'n adem inhield, begon Anne als een gek te gillen maar kon Stan, die op dat moment aan het rijden was, er niets meer aan doen: ook wij reden vol over de slang heen. Onze allereerste slang in het wild, zo'n 1,5 à 2 meter lang, doodgereden... Toch matig.

Nimbin
Eenmaal aangekomen in Nimbin keken we onze ogen uit. Een mini hippie dorpje, met alléén maar mensen in alternatieve kleding, en alle winkels bestaande uit teksten als "Nimbin Hemp Embassy", "Happy High Herbs" en "Bringabong". We hebben hier alleen even gekampeerd, maar het was wel heel grappig om gezien te hebben! Vooral omdat je gevoel zegt dat letterlijk alle mensen in dit dorp 24/7 wiet hebben gerookt... Je kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat ze daar in de jaren 60 zijn blijven hangen ;)

Vanuit Nimbin hebben we een kleine stop gemaakt in Byron Bay, om de lighthouse te bekijken (meest oostelijke puntje van Australië), en vervolgens bijna helemaal naar het zuiden te rijden richting Newcastle, een erg mooi stadje, en weer terug naar Sydney.
Al met al was het echt een geweldige vakantie: we hebben zo ontzettend veel gezien en gedaan, en echt genoten van alles wat we onderweg tegenkwamen! Één ding weet ik nu in ieder geval zeker: ik kom hier absoluut terug.

Liefs,
Sanne

PS. Ik heb 31 foto's toegevoegd, maar hij laat maar 20 foto's zien (t/m Brisbane). Om de rest te bekijken: klik onderaan op "ga naar overzicht". De laatste zou van Byron Bay moeten zijn :)

• 18 Oktober 2016 - 08:37

Peter:

Wat een mooie trip hebben jullie gemaakt. Ik kan me wel voorstellen dat die hippies daar zijn blijven hangen.

• 18 Oktober 2016 - 19:33

Theo De Kleijn:

Wat een mooi verhaal weer. En wat hebben jullie weer leuke dingen gedaan! Ik wil oooook!

• 19 Oktober 2016 - 11:23

Yvonne:

wauw, wat een reis, Sanne en Stan.....nog een fijne tijd en ook veel plezier in vietnam, liefs van Yvonne

• 19 Oktober 2016 - 15:55

Emilie:

Prachtig verhaal Sanne, ook mooie foto's. Wat zijn die Koala's lief.......
    Groetjes!

• 21 Oktober 2016 - 17:25

Theo Gijtenbeek:

Weer een prachtig en goed onderbouwd verslag van je belevenissen! Toch leuk met zo'n internationaal gezelschap je draai te kunnen vinden en zo af en toe ontstane probleempjes gezamenlijk op te lossen. Kijk nu al uit naar het volgende verslag! Een goede reis, veel plezier en studie wijsheid toegewenst, met hartelijke groet vanuit het ' herfstige kikkerland,.